Cette vidéo à été réalisée dans les salles vides de la Villa Arson à Nice avant l'accrochage d'une exposition de groupe. J'ai percé toutes les cloisons à l'aide d'un bras téléscopique qui permettait à la caméra de traverser les murs et de nous transformer en insecte déglingué, sans radar. Nous diffusons des petits sons, de brèves respirations. Hésitant, nous cherchons le point d'impact, là où la matière va s'écarter, se dissoudre.
Extract of: Rehearsal : Walking With Your Heads in the Clouds.
Mieke Bal
In catalog: Action We’re Filming, Ed: Villa Arson, Nice, 2000.
… « In Hugues Reip’s X-Man Rodeo, The story goes as follows. The artist traverses the wall with his camera. The walls beyond are destroyed, as in an act of destroying the white cube. The destruction produces what looks like caves, drawn on the wall. Caves, light, deception and projection inevitably recall Plato’s allegory of the cave, so central to the western tradition of visual art.
The mobile camera personified. The wall moves, and so does the hole. When two holes follow each other they appear to pursue, to persecute, one another. A small one becomes large, a second small one emerges and runs after the first »… « The repetition of the destruction undermines the destruction, for there is always a wholeness to be destroyed. With all the lightness and, compare to the cave, short-lived glory of the white cube, it tends to resurrect. A sound tape of the action accompanies the images. Together they move from figuration to abstraction, a development carried out by means of scale. Large becomes abstract. Events become rhythmic repetitions, like a visual poetry hammers rather than articulates meaning. The viewer’s body, then, is measuring stick, but unable to hold the image in it’s scale. The process recorded and produced is a comment on the exhibition itself, as a voyage through space and time that are indistinguishable. The viewer’s work is to perform the dizzying, perhaps even nauseating repetition of destruction. »
Extrait de: La vidéo et son temps
Patrick Javault
Dans le catalogue: Vidéo Topiques Ed: Musées de Strasbourg & Paris Musées, 2002.
… « J’ignore quels modèles Hugues Reip avait en tête en réalisant X-Man Rodeo dans les espaces de la Villa Arson, mais cette bande apparaît comme une variation sur l’in-situ et la lutte contre le cadre institutionnel, qui éprouve ses limites par un triple effet de clôture : du parcours visuel, de la scansion musicale et de la boucle de diffusion. L’action héroïque, qui a aussi, ne l’oublions pas, des référents cinématographiques, se résout en vidéo musicale. »
Top of page